Verkkoasiointi

Asiointipalvelussa voit

  • täyttää ja lähettää hakemuksen
  • täydentää hakemusta
  • vastaanottaa päätöksen
  • hakea muutosta päätökseen
  • tehdä selvityksen.

Käytä yleistä selainta

Asiointipalvelu toimii parhaiten seuraavilla selainversioilla:

  • Internet Explorer (IE), versiot 10-11
  • Mozilla Firefox (FF), versio 17 tai uudempi
  • Mac Safari, versio 7 tai uudempi.

Yhteyden aikakatkaisu (30 min.)

Käyttämätön yhteys katkeaa 30 minuutin kuluttua. Tallenna täyttämäsi tiedot säännöllisesti. Tallentamasi tiedot säilyvät katkosta huolimatta. Voit palata täydentämään hakemustasi aina hakuajan päättymiseen saakka.

Keskeneräinen hakemuksesi löytyy klikkaamalla päävalikosta kohta Omat hakemukset ja sieltä kohta Keskeneräiset.

Suostumus sähköiseen asiointiin

Ennen hakemuksen lähettämistä järjestelmä pyytää sinua ruksaamaan kohdan Annan suostumukseni hakemusta koskevien päätösten sähköiseen tiedoksiantoon. Suostumus tarkoittaa sitä, että lähettämästäsi hakemuksesta annettu päätös toimitetaan sinulle asiointijärjestelmään. Saat päätöksen saapumisesta sähköposti-ilmoituksen.

Kirjautuminen

Asiointi edellyttää kirjautumista. Kirjautumiseen tarvitset jonkun seuraavista:

  • henkilökohtainen suomalainen verkkopankkitunnus
  • henkilökohtainen mobiilivarmenne
  • henkilökohtainen sähköinen henkilökortti.

Kirjaudu asiointipalveluun

Omien tietojen tarkistaminen

Jos olet uusi asiakas, sinulle avautuu kirjautumisen jälkeen Omat tiedot-sivu. Täytä sivulle tietosi ja tallenna, minkä jälkeen tietosi tallentuvat Taiken asiakasrekisteriin. Siirry tämän jälkeen välilehdelle Avoimet haut.

Jos olet asioinut Taiken kanssa aiemmin, sinulle avautuu kirjautumisen jälkeen asioinnin etusivu. Tietosi ovat valmiina Taiken asiakasrekisterissä. Käy kuitenkin tarkistamassa tietosi kohdasta Omat tiedot ennen uuden hakemuksen tekemistä. Siirry tämän jälkeen välilehdelle Avoimet haut.

Rekisteriseloste

Osoitetiedot

Voit ylläpitää asiakasrekisterissä kahta osoitetta, kotimaan ja ulkomaan osoitetta. Asuinmaan valinnalla  voit määrittää kumpaa osoitetta käytät.

Pankkitili

Omat tiedot -sivulla oleva pankkitili on ensisijainen pankkitilisi. Se tallentuu Taiken asiakasrekisteriin, ja se tallentuu myös oletuksena uusien hakemuksiesi pankkitiliksi.

Jos pankkitietosi muuttuu, tallenna uusi tilitieto Omat tiedot -sivulle. Omat tiedot -sivun pankkitilin muuttaminen ei vaikuta jo lähetettyjen tai päätettyjen hakemusten pankkitilitietoihin. Jos haluat muuttaa esimerkiksi taiteilija- tai työskentelyapurahan maksussa käytettävää pankkitilitietoa, ota yhteyttä Taikeen: asiointi@taike.fi

Toistaiseksi järjestelmään ei voi tallentaa ulkomaan tilinumeroita. Jos sinulla on vain ulkomaan tili, ota yhteyttä Taikeen: asiointi@taike.fi

Apurahaa ei makseta yhdistyksen, osuuskunnan, yrityksen, säätiön tai muun yhteisön tilille.

Hakemuskohtainen pankkitili

Voit tallentaa hakemukselle myös hakemuskohtaisen pankkitilin. Ilmoittamaasi pankkitiliä käytetään vain kyseisen hakemuksen maksuissa, eikä se muuta asiakasrekisteriin tallennettua, mahdollisissa muissa maksuissa käytettävää tilinumeroa.

Avoimet haut

Avoimet haut -sivulla otsikoiden Alueelliset apurahat ja avustukset ja Valtakunnalliset apurahat ja avustukset alla näkyy kulloinkin haussa olevat Taiken apurahat. Henkilöasiakkaana näet vain yksityishenkilöille ja työryhmille tarkoitetut apurahahaut.

Uuden hakemuksen tekeminen

Aloita uuden hakemuksen tekeminen Avoimet haut -sivulta. Valitse haun kohdalla Tee uusi hakemus. Valitse kieli, jolla haluat tehdä hakemuksen. Oletuksena on kieli, jolla olet kirjautunut asiointipalveluun.

Hakemuksen ensimmäiseltä välilehdeltä näet asiakasrekisteriin sinusta tallennetut tiedot. Jos haluat päivittää tietojasi, siirry Omat tiedot -sivulle. Palaa hakemukselle Omat hakemukset -sivun  Keskeneräiset-välilehden kautta.

Tallenna hakemuksen jokainen välilehti ennen kuin siirryt seuraavalle.

Lähetettyäsi hakemuksen se tallentuu Omat hakemukset -sivun Lähetetyt-välilehdelle.

Hakemuksen liitteet

Liitetiedostojen hyväksytyt tiedostomuodot ja määrät on kerrottu hakulomakkeella. Yksittäinen liitetiedosto ei saa olla suurempi kuin 4 Mb.

Älä käytä liiteasiakirjoissa suojausta, salausta tai muitakaan erityisominaisuuksia. Nämä estävät hakemuksen käsittelemisen.

Omat hakemukset

Omat hakemukset -sivulta näet hakemuksesi käsittelyvaiheittain.

Keskeneräiset

Keskeneräiset-välilehdellä näet kaikki aloittamasi hakemukset, joita et ole vielä lähettänyt.  Voit jatkaa hakemuksen täyttämistä Muokkaa-linkistä.  Voit muokata keskeneräistä hakemustasi hakuajan päättymiseen saakka aina siihen asti kun olet painanut Lähetä-nappia.

Hakuajan päättymiseen jälkeen et voi enää lähettää hakemusta mutta pääset katselemaan keskeneräisiä hakemuksiasi. Hakemukset näytetään laskevassa järjestyksessä, tuorein tallennus ensin. Voit järjestää näkymän klikkaamalla sarakeotsikkoja.

Keskeneräiset hakemuksesi eivät näy Taikelle. Voit poistaa hakemuksen Poista-komennolla.

Lähetetyt

Lähetetyt-välilehdellä näet kaikki lähettämäsi hakemukset, joista Taike ei ole vielä tehnyt päätöstä. Hakemukset näytetään laskevassa järjestyksessä, viimeisin lähettämäsi hakemus ensin. Voit järjestää näkymän klikkaamalla sarakeotsikkoja.

Hakemus saa Taiken diaarinumeron heti, kun se on virallisesti vastaanotettu ja tallentunut viraston järjestelmään. Jos hakemuksesi ei saa diaarinumeroa muutaman päivän kuluttua (näkyy vain väliaikainen tallennusnumero), ota yhteys Taiken asiointiin asiointi@taike.fi Tallentumisessa voi esiintyä viivettä johtuen järjestelmän samanaikaisesta runsaasta käytöstä.  Kun hakemuksesi on tallentunut, saat siitä tiedon sähköpostiisi.

Lähettämäsi hakemus liitteineen tallentuu asiointiin Hakemuksen käsittelyvaiheet näytölle. Pääset sinne Selaa-linkistä.

Hakemuksen täydentäminen

Sähköisen asioinnin myötä hakemusten käsittely nopeutuu aiemmasta. Siksi on tärkeää, että jätät hakemuksesi mahdollisimman täydellisenä jo hakuajan puitteissa.

Täydennä-linkistä pääset täydentämään hakemustasi täydennysajan puitteissa. Sen jälkeen linkki ei enää toimi.

Liitteitä voi olla enintään viisi kappaletta, ja yhden liitteen koko saa olla enintään 4Mb.

Saat sähköposti-ilmoituksen, kun täydennys on tallentunut järjestelmään.

Hakemuksen peruuttaminen

Peruuta-linkistä voit peruuttaa hakemuksesi.

Saat sähköposti-ilmoituksen, kun peruutus on tallentunut järjestelmään. Huomaathan, että peruuttaminen lopettaa asiasi käsittelyn välittömästi.

Päätetyt

Päätetyt-välilehdellä näet kaikki lähettämäsi hakemukset, joista Taike on tehnyt päätöksen. Hakemukset näytetään laskevassa järjestyksessä, viimeisin lähettämäsi hakemus ensin. Voit järjestää näkymän klikkaamalla sarakeotsikkoja.

Tallentuneista päätöksistä saat sähköposti-ilmoituksen. Päätös tallentuu asiointiin Hakemuksen käsittelyvaiheet näytölle. Pääset sinne Hakemuksen käsittelyvaiheet-linkistä.

Muutospyyntö

Voit hakea muutosta myönteiseen päätökseen. Tee muutospyyntö erillisellä lomakkeella, joka avautuu Muutospyyntö-linkistä. Valitse sivulla muutoksen tyyppi, ja kuvaa toivottu muutos ja perustele se. Päätöksen liitteestä Apurahaan liittyvät ehdot ja rajoitukset käy ilmi millaiset muutokset ovat apurahallesi mahdollisia ja milloin ne tulee tehdä.

Yleisimmät muutokset ovat:

  • käyttötarkoituksen muutos
  • käyttöajan ja/tai selvitysajan pidentäminen tai siirtäminen
  • työryhmän kokoonpanon muutos
  • apurahan peruuttaminen.

Selvitys

Tee selvitys annettuun määräpäivään mennessä lomakkeella, joka aukeaa Selvitys-linkistä. Ohjeet selvityksen tekemiseen on selvityslomakkeella.

Viimeksi muokattu: 05.10.2017

Yhteystiedot

Taiteen edistämiskeskus
Hakaniemenranta 6, PL 1001
00531  Helsinki
Kartta

puh. 0295 330 700
asiakaspalvelu@taike.fi
Henkilöhaku