Satakunnan taidetoimikunta jakoi Luomuna- ja Luomunan kuoret -palkinnot

27.12.2011

Satakunnan taidetoimikunta on myöntänyt Luomuna-taidepalkinnon 2011 tuottaja Heli Latvalalle Porista ja Luomunan kuoret –palkinnon performanssitaiteilija Aapo Korkeaoja Kokemäeltä.

Toimikunta myönsi palkintoja nyt 14. kerran. Palkinnot ovat yksi taidetoimikunnan kulttuuri- ja taidepoliittisen vaikuttamisen keino, jolla halutaan antaa tunnustusta tärkeästä ja hyvin tehdystä työstä ja samalla kannustaa alueen kulttuuri- ja taidetoimijoita. Luomuna-palkinto on tänä vuonna 6000 €, Luomunan kuoret –palkinto 3000 €.

Luomuna-palkinto jaetaan pitkäaikaisesta, korkeatasoisesta työstä taiteen parissa, Luomunan kuoret rohkeista irtiotoista ja taiteen uusista suunnista.

Latvala palkittiin työstä Porin Oopperassa

Tuottaja, toiminnanjohtaja Heli Latvala palkittiin hänen intohimoisesta ja tuloksellisesta työstään Porin Ooppera ry:ssä. Hän on tuottanut kaikki Porin Oopperan 2000-luvun oopperat. Niitä on leimannut säännöllinen yhteistyö keskeisten kumppanien kanssa, joissakin tapauksissa myös poikkeuksellisen suuri toimijatiimi (Wozzeck, The Fairy Queen). Valittujen teosten kautta porilainen musiikkielämä on saanut vuodesta toiseen kokea elämyksiä, jotka eivät olisi olleet mahdollisia ilman pyyteetöntä antautumista oopperalle. Teokset ovat yhdistäneet alueen muusikkopiirejä niin, että ilman oopperaa kentästä puuttuisi jotakin aivan olennaista. Porin oopperatoiminta onkin noteerattu myös valtakunnallisessa mediassa.

Taidetoimikunnassa on pantu mielihyvin merkille teosvalinnoista hienojen "perusteosten" ohessa mm. upea harvinaisuus Kaarle Kuninkaan metsästys taltiointeineen, satakuntalaisen Arvo Salon Matilda ja Nikolai sekä musiikkisadut, jotka ovat laajentaneet oopperan harrastaja- ja katsojakuntaa tavalla, jota toimikunta erityisesti arvostaa. Samoin oli laita kokeilullisen Wozzeckin tekijäkaartin, joka laventui eriasteisten opiskelupaikkojen oppilaisiin ja kuvataiteeseen.

Heli Latvala on tehnyt Porin Ooppera ry:ssä sen perustajajäsenenä kymmenien vuosien päivätyön, samoin monissa kulttuurialan luottamus- ja työtehtävissä, myös esiintyvänä taiteilijana. Lisäksi hän on ollut kuorotoiminnassa mukana pian viisikymmentä vuotta. Ja työ jatkuu.

Luomunan kuoret –palkinto Aapo Korkeaojalle

Korkeaoja on itse luonnehtinut taiteellista työtään vahvana yleisösuhteen etsimisenä. Tätä työtä on leimannut ”tunteen dramaturgia”, mikä uran alussa tarkoitti paitsi raadollisen henkilökohtaisia sisältöjä, myös sielua rassaavia, puhdistavia esityksiä.

Oman tiensä kulkija Korkeaoja oli 2000-luvun alussa siinäkin, kun hän käytti taiteessaan epämuodikkaasti poliittisia näkökulmia. Ne tuntuivat olevan henkilökohtaisten lähtökohtien kanssa ristiriidassa. Ristiriita ratkesi kuitenkin vuosien tasokkaiden tekojen sarjana, joista voidaan poimia esimerkiksi dyykattua ruokaa estetisoinut Dyykkausblogi (2007-2009) ja Uusi itsenäisyysjulistus (2008), johon Korkeaoja Mannerheimin patsaan juurella kietoi ajatuksen, että itsenäisyyttä ei voi jättää kuolleille eikä vihaa lietsovien varaan, vaan että meidän kuuluu olla yhdessä itsenäinen, suvaitsevainen Suomen kansa.

Liukumäkiperformanssi (2009) Eduskuntatalon portailla taas muistutti siitä, että lama on ihmisen parasta aikaa. Silloin on aika pohtia omaa kohtaansa ja maailman tilaa, olla pakostakin kulutuskriittinen. Merkit viittaavat siihen, että olemme jälleen menossa kohti hyviä aikoja.

Korkeaoja on toiminut taidealansa hyväksi yleisemminkin luomalla performanssiväelle työtilaisuuksia, näkyvyyttä ja toimintaedellytyksiä usean organisaation perustajana.

Kankaanpään taidekoulun yhteyteen kiinnitetty, Korkeaojan vetämä esitystaiteen opetus on ollut tärkeä askel alan kehityksessä koko maassa.