ARSIS 3/90 ilmestynyt

ARSIS-lehden numero 3/90 esittelee lukuisin esimerkein suomalaisen taiteen matkaa maailmalle. Esillä on sekä perinteisempiä että uusia tapoja löytää kansainvälinen kontaktipinta.

Keväällä 2009 Playful, New Finnish Design toi konttikaupalla suomalaista muotoilua esille New Yorkin designviikolle. Nelipäiväisen tapahtuman järjestivät Design Forum Finland, Suomen New Yorkin pääkonsulaatti ja Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutti. Kuopioon taas kokoontui viime kesänä tanssitaiteen kansainvälinen ketju Keðja, joka yhdisti noin kaksisataa lasten- ja nuorten tanssin toimijaa Pohjoismaista ja Baltian maista.

"Suomalaisen kirjallisuuden käännöstilanne maailmalla on muuttunut dramaattisesti 2000-luvulla", kertoo puolestaan kirjallisuuden asiantuntija- ja vientiorganisaatio FILI:n johtaja Iris Schwanck. Nykyisin käännöksiä julkaistaan 40 kielellä noin 200 nimekkeestä vuodessa.

Sarjakuva on dynaaminen ja vahvasti kansainvälinen taide, jossa valtioiden ja kielten rajojen ylittäminen on yleistä. Suomalainen sarjakuva on pärjännyt hyvin tässä kilpailussa. Viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana suomalaisia sarjakuvia on julkaistu muualla maailmalla lähemmäs sata kirjaa.

Myös kotimaisella lyhytelokuvalla on kysyntää ulkomailla. Suomessa merkittävin lyhytelokuvan kulttuurivaihtoa toteuttava taho on Tampereen elokuvajuhlat, kertoo ARSIS.

Lehdessä esitellään myös suomalaista teatteria kansainvälistävä Prospero-hanke, jossa tuotetaan teatteriesityksiä, tutkimuksia ja julkaisuja, järjestetään yleisölle avoimia tutkijatapaamisia, tuetaan festivaalien yhteistyötä, teatterikoulujen liikkuvuutta ja residenssitoimintaa. Myös satavuotisjuhliaan viettävän suomalaisen nukketeatterin pitkää tietä marginaalista maailmalle, kuvataan Arsiksessa.

Valokuvan osalta esitellään Backlight -tapahtuma, joka levittäytyi syksyllä 2008 samanaikaisesti neljään eri maahan, 13 galleriaan ja museoon. Pienempimuotoisina sateliittinäyttelyinä teoksia risteili talvella Euroopassa ja Venäjällä, kunnes suurin osa valokuvaprojekteista kokoontui toukokuussa yhteiseen suureen ponnistukseen Puolaan. Kaiken kaikkiaan tuona kymmenen kuukauden aikana 60 000 eurooppalaista silmäparia kävi arvioimassa kuinka huumoria, naurua, ironiaa, paradoksia ja absurdia käsiteltiin valokuvataiteessa.

Sirkuksen kansainvälistymistä lehdessä edustaa Cirko – Uuden Sirkuksen Keskus, joka hyväksyttiin eurooppalaisen katu- ja sirkustaiteen kehitysverkoston Circostradan jäseneksi vuonna 2006.

ARSIS 3/09 pdf