Luovan talouden rahoituspolku

Rahoituksia taiteen, kulttuurin ja luovan alan yritystoiminnan kehittämiseen sekä tuote- ja palvelukehitykseen

Taiteen, kulttuurin ja luovan alan yritykset voivat hakea erilaisia rahoituksia kehittämistyöhön. Rahoitusta voi hakea esimerkiksi uuden idean tai liiketoiminnan luomiseen, tuotteiden, palvelujen ja toimintamallien kehittämiseen, kasvuun, kansainvälistymisen edistämiseen ja vientitoiminnan vahvistamiseen. 

Rahoitusta voidaan hakea esimerkiksi uuden työn ja liiketoiminnan luomiseen, toiminnan, palvelujen ja toimintamallien kehittämiseen, kasvun ja kansainvälistymisen edistämiseen, vientitoiminnan vahvistamiseen sekä alan osaamisen ja verkostojen kehittämiseen.

Luovien alojen rahoituskenttä on muuttuva ja pirstaleinen: rahoituksia on monitasoisia, osittain päällekkäisiä ja vaihteleviin kehittämiskohteisiin tarkoitettuja. Osa rahoituksista on tarkasti rajattuja tai alakohtaisia ja osa on haettavissa vain tietyillä alueilla. 

Rahoituspolku kokoaa yhteen kehittämisrahoituksia erilaisten tilanteiden ja tavoitteiden mukaisesti. Tarkoituksena on tarjota yleiskuvaa siitä, millaiset rahoitusmuodot voivat palvella luovien alojen yrityksiä eri vaiheissa. Kaikki toimijat eivät kuitenkaan kulje läpi samoja vaiheita, eikä eteneminen ole aina suoraviivaista. 

Rahoituspolun ensimmäisen version on tuottanut Taiken Luova verkko -hanke (ESR+). Rahoituspolkua kehitetään palautteen pohjalta vastaamaan luovien alojen yritysten tarpeita.

Ideointi ja konseptointi

Tilanne ja tarve

Yritys on ideoimassa ja suunnittelemassa uutta tuotetta, palvelua tai konseptia. Vaihe voi koskea myös uuden yritystoiminnan käynnistämistä.

Tässä vaiheessa kirkastetaan, mitä ollaan tekemässä, mitä arvoa tuotetaan, kuka on asiakas, mikä on tarve ja ansaintalogiikka. Samalla voidaan kehittää myös taiteellista ideaa tai sisältökonseptia. 

Osassa rahoituksista arviointi painottuu taiteellisiin perusteisiin, ja päätökset tehdään asiantuntija-arvioinnin pohjalta.

Idealle etsitään vielä tarkempaa suuntaa, yhteistyötahoja ja alkuvaiheen rahoitusta.

Tavoitteita 

  • Luoda selkeä ja toimiva konsepti uudelle idealle.
  • Määritellä konsepti: mitä tehdään ja miksi se on tarpeellista?
  • Tunnistaa asiakas tai kohderyhmä ja kuvata arvolupaus.
  • Hahmotella ansaintalogiikka ja hinnoittelun perusratkaisut.
  • Selvittää toteutettavuus: resurssit, osaaminen, tuotantotapa ja keskeiset riskit.
  • Laatia alustava suunnitelma ja budjetti seuraavaa vaihetta varten (demo tai pilotti).
  • Tunnistaa keskeiset IP- ja sopimuskysymykset (mitä omistetaan, mitä lisensoidaan).

Kuvituskuva. Kolme violettia hahmoa vierekkäin.

Pilotointi ja kokeilut

Yrityksen konsepti on jo hahmottunut, ja se viedään seuraavaksi käytäntöön. 

Tarkoituksena on tehdä demo, prototyyppi, pilotti tai muu ensimmäinen toteutus, joka tekee ratkaisusta konkreettisen ja arvioitavan. Toteutuksen kautta testataan, toimiiko tuote, palvelu tai sisältö käytännössä, ja miltä se näyttää käyttäjälle, yleisölle tai asiakkaalle. 

Myös taiteellisten sisältöjen kehittämiseen ja pilotointiin voi olla tarjolla tämän vaiheen rahoitusta. Rahoituksesta riippuen arviointi voi painottua joko toteutukseen ja vaikutuksiin tai taiteelliseen sisältöön.


Tavoitteita 

  • Toteuttaa demo tai pilotti, joka tekee konseptista konkreettisen ja arvioitavan.
  • Testata konseptin tarve ja kerätä palautetta jatkokehityksen pohjaksi.
  • Tarkentaa toteutusta, kustannuksia ja aikataulua.
  • Parantaa myynti- ja jakeluvalmiutta (esim. materiaalit, pitchaus, paketointi).
  • Vahvistaa rahoitus- ja kumppanuuspohjaa (esim. aiekirjeet, esisopimukset).
  • Selkeyttää IP ja sopimukset ennen tuotantoa tai kaupallistamista.

Kuvituskuva. Kolme violettia hahmoa vierekkäin.

Taide- tai sisältötuotanto

Tilanne ja tarve

Yrityksellä on taiteellinen idea ja suunnitelma, ja tavoitteena on tuottaa siitä valmis teos tai sisältö: esimerkiksi elokuva, TV- tai verkkosisältö, sävelteos, albumi, kirja, XR-kokemus, pelin julkaisuversio tai muu luovan alan tuotanto.

Tässä polun vaiheessa tehdään taiteen ja sisällön alkutuotantoa. Teos valmistetaan, ja samalla syntyy aineetonta arvoa sekä oikeuksia (IP), joiden varaan yrityksen liiketoimintaa voidaan rakentaa. 

Rahoitusta tarvitaan tuotantoon ja teoksen valmistamiseen. Tämän vaiheen rahoituksissa arviointi painottuu taiteellisiin perusteisiin, ja päätökset tehdään usein asiantuntija- tai vertaisarvioinnin pohjalta. 
 

Tavoitteita 

  • Tuottaa teos tai sisältö valmiiksi taiteellisen suunnitelman pohjalta.
  • Toteuttaa tuotanto ammattimaisesti aiemmin laaditun tuotantosuunnitelman ja aikataulun pohjalta.
  • Varmistaa oikeudet ja sopimukset (tekijänoikeudet, käyttöoikeudet, lisenssit).
  • Tehdä tuotannosta julkaisu- ja jakelukelpoinen (materiaalit, masterit, formaatit, metatiedot).
  • Luoda pohja myynnille, jakelulle ja lisensoinnille.
Kuvituskuva. Kolme violettia hahmoa vierekkäin.

Kaupallistaminen ja kasvu

Tilanne ja tarve

Yrityksellä on jo tuote, palvelu tai sisältö, jota halutaan myydä ja kasvattaa suunnitelmallisesti. 

Tässä vaiheessa kehitetään liiketoimintaa niin, että se on toistettavaa, kannattavaa ja skaalautuvaa. Rahoitusta haetaan erityisesti kehittämiseen, kasvuun ja investointeihin. 

Osa rahoituksista on tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) rahoitusta, kuten Business Finlandin luovien alojen T&K-rahoitus, jossa painottuu uuden ratkaisun kehittäminen ja kilpailuedun rakentaminen.
 

Tavoitteita

  • Tuotteistaa ja selkeyttää myytävä kokonaisuus (mitä myydään ja kenelle).
  • Kehittää tuotetta, palvelua tai liiketoimintamallia merkittävästi (TKI, uudistaminen).
  • Rakentaa myynti ja markkinointi toistettavaksi (kanavat, prosessi, materiaalit).
  • Parantaa kannattavuutta ja hinnoittelua sekä vahvistaa kassavirtaa.
  • Investoida kasvuun (esim. tuotantokyky, teknologia, osaaminen, tiimi).
  • Vahvistaa asiakkuuksia ja kumppanuuksia sekä laajentaa jakelua.
Kuvituskuvassa kuusi violettia ihmishahmoa.

Kansainvälistyminen ja vienti

Tilanne ja tarve

Yritys tavoittelee uusia markkinoita ja kansainvälistä kasvua. Tässä vaiheessa valitaan kohdemarkkinat, testataan kysyntä ja rakennetaan käytännön reitti markkinaan. 

Tarvitaan tietoa markkinasta, kumppaneita ja myyntikanavia sekä usein myös lisää sopimus- ja IPR-osaamista. Osa luovien alojen tuotteista, erityisesti digitaalisista sisällöistä, voi olla alusta asti kansainvälisiä, jolloin kansainvälistyminen on mukana jo yrityksen toiminnan varhaisessa vaiheessa.

 

Tavoitteita

  • Valita kohdemarkkinat ja testata kysyntä.
  • Löytää kansainväliset kumppanit (jakelu, agentit, kustantajat, lisensointi, yhteistuotannot).
  • Mukauttaa tuote, palvelu tai sisältö kohdemarkkinaan (lokalisointi, kieliversiot, materiaalit).
  • Vahvistaa sopimus- ja IPR-valmiuksia kansainväliseen myyntiin ja lisensointiin.
  • Suunnitella ja toteuttaa markkinoillemeno (lanseeraus, myynti, näkyvyys, kanavat).
  • Rakentaa vientiin sopiva rahoitus- ja riskienhallintaratkaisu.
     
Kuvituskuva. Kolme violettia hahmoa vierekkäin.

Ota yhteyttä

Kuva
Kati Nuora
Tehtävänimike
Erityisasiantuntija

0295 330 858 (1.1.2026 alkaen: 0295 249 123)

Kuva
Henkilön kasvot.
Sofia-Charlotta Kakko
Tehtävänimike
Erityisasiantuntija

0295 330 912 (1.1.2026 alkaen: 0295 249 084)