Nyhet

Barnteater är en investering i framtiden

Barnteater bör ha en jämlik ställning bland andra konstarter. Det enda som skiljer teater som görs för barn från teater som görs för vuxna är målgruppen. Kvalitet skapas med hjälp av yrkesskicklighet och goda resurser.

Det anser över 60 professionella inom barnteater och konstfostran som har sammanställt sin åsikt i Barnteatermanifestet:

Barnteater är en investering i framtiden. Teater står för djup, glädje och liv. När växande barn gör, upplever och delar teater och drama får de möjlighet att se världen genom någon annans ögon och skapa en ny sorts framtid. Teater förstärker barnens egen aktivitet, kreativitet och samarbetsförmåga. Främja barnteater – en gemensam upplevelse är ett steg mot en gemensam morgondag!

Manifestet utformades under träffen Laadukas lastenteatteri (Högklassig barnteater) den 18 oktober 2016 i Tavastehus. Sakkunniga utforskade barnteaterns ställning ur frilansfältets, statsunderstödda teatrars, teaterutbildningens och dramapedagogikens perspektiv. Teater gjord av barn, yrkesteatrars publikarbete, skolornas dramaundervisning samt teaterpedagogik i olika former spelar en central roll även som en del av högklassig konstfostran.

Barnteatermanifestet har redan undertecknats av många aktörer inom branschen, bland annat FIDEA – Drama- och teaterundervisning i Finland rf. FIDEA med samarbetspartner arbetar för att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet att delta i drama och teater. ”Drama och teater erbjuder en unik grund för människans helhetsmässiga växande; de är som det riktiga livet, men i en komprimerad och bearbetad form,” konstaterar FIDEAs ordförande Ulla Laurio.

”Barn bör uppskattas som konstnärliga aktörer och tänkare i sin egen ålder. Barnets uttryck och erfarenhet är en viktig del av vårt samhälle och vår gemenskap. Barnteater ger barnet möjlighet att se, uppleva och agera. Att bli sedd och hörd är viktigt för oss alla,” framhåller ordförande Päivi Setälä från Förbundet för barnkulturcenter i Finland.

”Precis som all mänsklig aktivitet har också scenkonsten ett ansvar för varje ny generation av barn och unga. Om traditionen bryts kan det ha oanade konsekvenser för konstformens livskraft och inverkan. I en värld där gränsen mellan sanning och lögn effektivt suddas ut med digital disinformation har levande konst och kultur en särskilt stor betydelse som fostrare och förstärkare av den gemensamma verklighetsuppfattningen,” konstaterar för sin del VD Tommi Saarikivi från Finlands Teatrar rf.

”Barn är en viktig publik. De är värda egna berättelser och föreställningar,” fortsätter Helena Ryti, ordförande för Finlands skådespelarförbund.

Direktör Minna Sirnö från Centret för konstfrämjande betonar vikten av att säkerställa professionella verksamhetsmöjligheter inom branschen: ”Högklassig barnteater förutsätter att professionella inom branschen har genuina möjligheter för sin verksamhet. Barnteater lyckas endast om barnen också betraktas som skapare och inte bara som upplevare.”

Manifestet har redan undertecknats av många aktörer inom branschen, bland annat FIDEA – Drama- och teaterundervisning i Finland, Finlands skådespelarförbund, Finlands Teatrar och Centret för konstfrämjande.

Närmare information:

Länskonstnär Laura Arala, tfn 0295 330 884, [email protected]

Barnteatermanifestet: http://www.taike.fi/fi/web/lastenkulttuuri /lastenteatterin-manifesti

På samma sida finns också dramatiker Pipsa Lonkas inlägg om barndramatik (på finska).