Nyhet

Aktörer inom konst och kultur samlades i Uleåborg för att diskutera kulturell mångfald

Den 7 oktober fylldes Uleåborgs stadshus av professionella inom konst och kultur när seminariet Nordic Diversity Connections in Arts and Culture samlade aktörer från Norden, Baltikum och olika håll i Europa. Under evenemanget behandlades aktuella frågor om kulturell mångfald, delaktighet och jämlikhet i konst- och kulturbranschen.
Ihmisiä kuuntelemassa puheenvuoroa, puhumassa Sadjad Shokoohi.

Seminariet arrangerades av undervisnings- och kulturministeriet i samarbete med Centret för konstfrämjande, Uleåborgs stad, Uleåborg 2026, Kultur för alla och Globe Art Point. Ett omfattande internationellt samarbetsnätverk deltog också i förberedelserna, och evenemanget ingick i programmet för Finlands och Ålands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2025.

Seminariet leddes av teckenspråkiga skådespelaren Silva Belghiti och öppningsanförandena hölls av forsknings- och kulturminister Mari-Leena Talvitie, Uleåborgs stadsdirektör Ari Alatossava och vd för Uleåborg 2026 Piia Rantala-Korhonen

Morgonens huvudanföranden handlade om mångfaldsarbete ur ett nordiskt och baltiskt perspektiv. Sadjad Shokoohi berättade om skillnader och likheter mellan olika länders mångfaldsarbete och hur mångfaldsarbetet har utvecklats under de senaste fem åren i Norge, Finland, Sverige och Estland. Ceyda Berk-Söderblom talade om vikten av demokrati och delaktighet i kulturlivet. Hon betonade att en verklig demokrati behöver allas röst, även minoriteters och marginaliserade gruppers.

Paneldiskussionen innehöll perspektiv från bland annat Åland, Island, Sverige, Samerådet, Litauen och Lettland. Paneldeltagarna var Alyssa Bittner-Gibbs, Elham Fakouri, Izabel Nordlund, Gražina Sluško och Lība Bērziņa. Moderator var Ninos Josef

Diskussionerna lyfte fram behovet av att fortsätta samarbetet och undanröja strukturella hinder på olika regioners konstfält. Dessutom diskuterade man bland annat om hur mångfaldsarbetet syns i praktiken i olika sammanhang, vilka perspektiv som kan förbises och hur man kan främja jämlika kulturella praktiker.

I seminariearbetet användes inkluderande metoder som uppmuntrade seminariedeltagarna till gemensam reflektion och diskussion. I tisdagens parallella sessioner behandlades fem huvudteman:

  • Privilegier och tillgänglighet i konstfostran
  • Data, forskning och kulturpolitik
  • Ledarskap, makt och grindväkteri inom konst
  • Rättvis och tillgänglig finansiering av konst
  • Konst och teknik som en del av en rättvis kreativ ekonomi
     

Critical Friends Finland – ett rådgivande organ för mångfald

Tisdagens andra paneldiskussion hölls av Critical Friends Finland (CFF). CFF är en grupp bestående av åtta konst- och kulturproffs. Gruppen har bildats för att stödja seminariets mångstämmighet och den för samman olika konstnärliga bakgrunder, kulturella erfarenheter och expertis. CFF undersöker bland annat tillgänglighet, antirasism, jämställdhet och mänskliga rättigheter på konstfältet.

Under ledning av Kemê Pellicer diskuterade gruppen vad mångfald innebär i praktiken och hur konstfältet kan bli genuint inkluderande. I diskussionen deltog Isa Hukka, Julian Owusu, Monica Gathuo, Ritni Ráste Pieski och Päiviö Maurice Omwami.  

Inläggen handlade bland annat om konstens roll i samhällsförändringar, hinder för kulturell tillgänglighet och vikten av jämlik praxis i kulturbranschen. I diskussionen betonades betydelsen av kontinuerligt lärande och strukturell förändring: mångfald skapas inte genom projekt, utan genom långsiktigt arbete. 

Gruppens expertis kommer också att utnyttjas i större utsträckning i utvecklingsarbetet på Centret för konstfrämjande och senare också på Konst- och kulturmyndigheten.

– Det är viktigt att undersöka hur mångfald och jämlikhet säkerställs i det kommande konst- och kulturrådets beslutsfattande och i bedömningspanelernas sammansättning och arbete. I detta avseende kan Critical Friends Finland stödja myndighetens interna förberedelser, säger Henri Terho, chef för enheten för finansiering av konst och kultur. 

Seminariet avslutades av Minna Karvonen, direktör för ansvarsområdet för konst och kulturarv på UKM, som betonade vikten av mångfalds- och jämlikhetsarbete. Inspelningar och annat material från seminariet läggs ut senare på UKM:s webbplats.