Tapahtuma

Game Amos

Game Amos on poikkitaiteellinen online-tapahtuma, jossa törmäytetään pelit ja muut taiteen alat siltoja rakentaen. Tapahtumassa keskitytään peleihin taiteenlajina, jota emme vielä tunne kovin hyvin. Haemme keskustelupintaa perinteisempien taiteiden parista, mutta myös yllättävistä uusista suunnista.
Tapahtuman nimi videopelimäisellä pikselifontilla ja mustavihreällä taustalla.

Tapahtuman tiedot

Tapahtuma-aika

Ti 9.5.2023 klo 09.00 — 14.00

Tapahtumapaikka

Verkossa

Tapahtuman tyyppi

Striimataan

Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenten saatossa nousseet marginaalista viihteen ja kulttuurin ytimeen. Nykyään ne ovat yksi kulutetuimmista viihdemuodoista. Pelit ovat kuitenkin paljon enemmän kuin kevyttä kännykkäviihdettä, rajua räiskintää tai sähköistä sähinää. Ikänsä pelien parissa kasvaneiden sukupolvien murtautuessa päätöksentekoelimiin, taidemaailmaan ja kaikkiin muihin yhteiskunnan osa-alueisiin, ei pelejä voida enää sivuuttaa pelkkänä nuorison näpertelynä. 

Digitaalisten pelien vanavedessä myös lautapelit, immersiiviset kokemukset ja ylipäänsä elämän pelillistyminen ovat nousseet kiihtyvään kasvuun. Pelitaiteesta puhuttaessa pitääkin katsoa myös ruudun ja teknologian ulkopuolelle – kohti ihmistä ja pelien merkityksiä meille. Pelitaide on enemmän kuin audiovisuaalisuutta. Sen ytimessä on osallistumisen ja vaikuttamisen kokemus. Pelaaja on vastuussa peliteoksen valmistumisesta ja siksi pelit voivat olla valtavan voimakkaita kokemuksia.

Game Amos on kaikille avoin ja ilmainen ja sopii kaikille peleistä ja taiteesta kiinnostuneille taitajille ja harrastajille! Tapahtuma järjestetään tiistaina 9.5. klo 9.00–14.15. Online streamiin voi liittyä läpi tapahtuman ja osallistujilla on mahdollisuus jättää kommentteja puhujille ja keskustella aiheista. Tapahtuma streamataan livenä ja sitä ei tallenneta myöhemmin katsottavaksi.

Game Amoksen ohjelma on suomeksi.

Ilmoittaudu mukaan; lähetämme linkin tapahtuman striimiin sinulle suoraan sähköpostiin. Lisäksi lähetämme ilmoittautuneille muistutuksia tapahtuman lähestyessä.

Yhteistyössä:  
Amos Rex

OHJELMA 

Pelitaiteen näköaloja 

9.00–9.10 Tervetuloa 
Aloitussanat, Jaakko Kemppainen ja Kai Kartio 

9.10–11.15 Taiteilijoiden pelejä ja pelitaidetta 
Tässä sessiossa puhujat edustavat pelien ja taiteen yhdyspinnassa monipuolisia näkemyksiä peleihin, niiden tekemiseen ja suhteeseen yleiseen taidekeskusteluun. Mukana on niin pelaajataustaisia taiteilijoita, Generation -näyttelyssä mukana olevia nuoria taiteilijoita, kuin kokeneita pelintekijöitä. Sessio on suunnattu erityisesti kulttuurialan päätöksentekijöille, koulutusportaalle ja mediakasvattajille, mutta puheet sopivat myös opiskelijoille yläasteelta ylöspäin. 

9.10–9.25 Reija Meriläinen – What is Reija playing
Media jota kulutamme näkyy siinä mitä tuotamme. Meriläinen kertoo taiteestaan ja sen yhteyksistä pelimaailmoihin ja fanitaiteeseen. 

9.25–9.40 Robin Berende ja Antti Järvelä - Luovuuden uudet ulottuvuudet – Videopelit työkaluna taiteellisessa työskentelyssä 
Videopelejä pidetään yleisesti viihteenä, mutta voiko niitä käyttää myös työkaluna? Tässä puheenvuorossa Robin ja Antti kertovat, miten he hyödyntävät videopelejä osana luovaa prosessiaan ja pelien vaikutuksesta taiteelliseen työskentelyyn. 

9.40–9.55 Nova Saarinen – Interaktiivisen taiteen puuttuvat aakkoset 
Mitä pelisuunnittelu opetti minulle vuorovaikutteisuudesta, ovenkahvoista ja installaatiotaiteesta. 

9.55–10.10 Eero Tiainen – Intiimi peli 
Miten virtuaalinen avatar-muoto vaikuttaa live-kohtaamiseen? Millä tavalla kehollisuus laajentaa pelien mahdollisuuksia?  
Rakkaussimulaatio EVE on virtuaalitodellisuutta, pelitaidetta ja elokuvallisuutta yhdistävä immersiivinen teatterikokemus. Ohjaaja Eero Tiainen kertoo kehollisten pelimekaniikkojen kehittämisestä, leikin dramaturgiasta sekä intimiteetin rakentamisesta kahden pelaajan välille. 

10.10–10.25 Tauko  

10.25–11.15 Keskustelu
Aamusession taiteilijat, juontajat ja lähetyksen seuraajat keskustelevat taiteesta, peleistä, yhteiskunnasta ja elämästä. 

11.15–12.00 Lounastauko 

Pelit taideteoksina  

Iltapäivässä sukellamme syvemmälle pelien maailmaan. Etsimme vastauksia siihen, miten pelit näyttäytyvät taiteellisina teoksina. Ovatko kaikki pelit taidetta? Kuinka pelintekijä kokee oman taiteilijuutensa? Entä kuinka pelit sopivat taidemuseon näyttelyyn muiden taiteenlajien joukkoon? Voidaanko pelillistämisestä tehdä taidetta? 

12.00–12.30 Melanie Orenius ja Laura Porola - Pelillisyys Amos Rexin yleisötyössä 
Amos Rexin museolehtori Melanie Orenius ja yleisötyön kuraattori Laura Porola esittelevät, miten eri tavoin pelillisiä elementtejä on hyödynnetty museon yleisön ja taiteen yhteen tuomisessa (seinäteksteissä, opastuksilla, taidepajoissa, tapahtumissa) – ja miksi. 

12.30–13.15 Kaisa Kangas – Miten suunnitella yhteisö? 
Larpeissa eläydytään yhdessä rakennettuihin kuvitteellisiin yhteisöihin. Miten larppisuunnittelija kätilöi yhteistä maailmaa, miten yhteinen kokemus vaikuttaa osallistujiin, ja mitä yhteisölle tapahtuu larpin jälkeen? 

13.15–14.00 Aki Raula – Tietokonegrafiikka - alakulttuurista valtavirtaan 
Kertomus siitä kuinka tietokoneella tuotettu grafiikka (digitaalinen taide) murtautui 80-/90-lukujen Demoscene-alakulttuurista osaksi videopeliteollisuutta ja sitä kautta osaksi suuren yleisön tietoisuutta 2000-luvun puolella. 

14.00 Loppusanat 
Loppusanat ja yhteenveto, Jaakko Kemppainen